Kasutatud rehvid on jätkusuutlik ja kuluefektiivne valik autoomanikele, kes soovivad säästa raha ilma ohverdamata rehvide kvaliteeti. Enne kasutatud rehvide ostmist on oluline kontrollida nende seisukorda, sealhulgas mustrisügavust ja kulumisastet, et tagada turvalisus teedel. Turul on lai valik kasutatud rehve erinevatelt tootjatelt, mis muudab võimalikuks leida sobivad rehvid iga sõiduki jaoks.

Eestis tegutsevad mitmed ettevõtted, kes pakuvad nii kasutatud kui ka uusi rehve. Kasutatud rehvide müük kodulehed pakuvad detailset informatsiooni saadaolevate rehvide kohta, võimaldades klientidel teha teadlikke otsuseid. Nad toovad esile, et mõistliku hinnaga kasutatuid rehve on kontrollitud ning need vastavad turvalisuse nõuetele.

Rehvid on üks tähtsaimaid komponente auto juhitavuse ja turvalisuse seisukohalt. Seetõttu on oluline veenduda, et valitud kasutatud rehvid oleksid sõidukile sobivad ja heas seisukorras. Selleks võivad huvilised pöörduda kasutatud ja uute rehvide müügiga tegelevate ettevõtete poole, kes pakuvad professionaalset nõu ning laia valikut eri tüüpi rehve.

Rehvide ajalugu ja areng

kasutatud rehvid

Rehvide arengulugu algab 19. sajandi lõpus, kui John Boyd Dunlop leiutas esimese praktilise pneumaatilise rehvi. Algselt jalgratastele mõeldud leiutis laienes peagi sõidukitele, avardades oluliselt transpordivõimalusi. Esialgu valmistati rehvid sünteetilise kautšuki alternatiividena.

1900ndate alguses arenesid tootmisprotsessid ja materjaliteadus, mis võimaldas luua vastupidavamaid ja ohutumaid rehve. Tootjad nagu Michelin ja Goodyear panustasid teaduse ja tehnoloogia arengusse, mis viis rehvide kvaliteedi ja jõudluse pideva paranemiseni.

AastadSaavutused
1930ndadEsimesed rehvitootjad hakkavad kasutama sünteetilist kautšukit.
1940ndadRadiaalrehvi leiutamine tootja Michelin poolt, mis pakub paremat haardumist ja kulumiskindlust.
1960ndad–1970ndadRehvide ohutusnormide kehtestamine.
  1. sajandi teisel poolel toonitasid rehvitootjad turvalisust ja pikemat kasutusiga, integreerides uusi tehnoloogiaid nagu terasest vööd rehvide sees. Tänapäeval on rehvid osa kõrgtehnoloogilisest tööstusest, milles kasutatakse keerukaid kummisegusid ja disainilahendusi, nagu lamellrehvid, mis on kujundatud toime tulema keerulistes talvistes tingimustes.

Eestis leidub mitmeid ettevõtteid, mis pakuvad kasutatud rehve. Need rehvid on taskukohane alternatiiv uutele, pakkudes samas ohutust ja sobivust eri sõidutingimustes. Kasutatud rehvide valik varieerub mustrisügavuse, tootja ning tüübi poolest, sealhulgas eksklusiivsed premium-klassi tooted.

Erinevad rehvitüübid

kasutatud rehvid

Sõidukite rehvivalik on lai, hõlmates erinevaid tüüpe olenevalt ilmastikutingimustest ja sõidu iseloomust. See jaotus aitab autoomanikel valida optimaalsed rehvid oma vajadustele.

Suverehvid

Suverehvid on mõeldud kasutamiseks soojemates tingimustes ja kuival asfaldil. Need on konstrueeritud segust, mis tagab hea haardumise ja stabiilsuse temperatuuril üle 7 °C. Suverehvide muster on disainitud nii, et võimaldada suurepärast veojõudu ja pidurdusvõimet kuival ning märjal teekattel.

Talverehvid

Talverehvid on valikud, mis pakuvad paremat haaret ja stabiilsust talvistes tingimustes, näiteks lumes, jääl ja madalatemperatuuril. Neil on sügavam mustrisoone sügavus ja eriline kummisegu, mis säilitab paindlikkuse ka madalatel temperatuuridel. Talverehvid on kohustuslikud paljudes riikides teatud perioodil.

Lamellrehvid vs naastrehvid

Lamellrehvid ja naastrehvid on mõlemad talverehvide tüübid. Lamellrehvid on varustatud ilma naastudeta ja pakuvad head haardumist lumistes ja märjades oludes tänu nende unikaalsele mustrile, mis võimaldab rehvil lume ja vee “välja pumpamist”. Naastrehvid sisaldavad metallist naastusid, mis parandavad haardumist eriti jäistel teedel. Naastrehvide kasutamine võib olla piiratud seadusandlusega seoses teekatte kahjustuse riskiga.

Muud rehvitüübid

Lisaks levinud suve- ja talverehvidele on turul ka m+s (mud and snow) tähisega rehvid, mis on mõeldud kasutamiseks nii suvel kui talvel. Neid tuntakse ka aastaringsete rehvidena. Siiski, individuaalne sobivus sõidutingimustega sõltub konkreetsest rehvist ja piirkonna kliimast.

Rehvimõõtude mõistmine

Rehvi sobivust arvestades tuleks mõista rehvimõõtu, mis koosneb laiusest, kõrgusest ja diameetrist. Need mõõdud leiate oma sõiduki juhendist või rehvi külgseinast. Rehvi laius mõõdetakse millimeetrites ja kõrgus on toodud protsendina laiusest. Diameeter näitab velje suurust tollides, millega rehv sobib.

Kasutatud rehvide ostmine

Ostuotsuse tegemisel on oluline arvestada rehvi mestrügavust, vanust, sobivust autole ja vastavust seadusandlikele nõuetele.

Mustrisügavuse kontrollimine

Mustrisügavus on üks kriitiline näitaja, mis määrab rehvi haarduvuse ja ohutuse. Seaduslik minimaalne mustrisügavus on 1,6 mm, ent eksperdid soovitavad eelistada kasutatud rehve mustrisügavusega üle 4 mm, et tagada optimaalne ohutus ja jõudlus.

Rehvide vanuse tuvastamine

Rehvide vanus on oluline, kuna materjalid vananedes halvenevad. Kasutatud rehvide puhul on nõutav, et need oleksid toodetud hiljemalt viie aasta eest ja ladustatud nõuetekohaselt, et vältida kummisegu vananemisest tingitud kahjustusi.

Kasutatud rehvide sobivus autole

Iga auto jaoks ei sobi ükskõik millised kasutatud rehvid. Rehvid peavad vastama auto tootja poolt ettenähtud suurusele ja koormusindeksile. Lisaks tuleb kontrollida, kas valitud rehvid sobivad konkreetse sõiduki jaoks ettenähtud rehvirõhule ning kiirusindeksile.

Seadusandlus ja nõuded kasutatud rehvidele

Kasutatud rehvid peavad vastama kõikidele kehtivatele seadusandlikele nõuetele, sh mustrisügavus ja vanus. Eestis reguleerib kasutatud rehvide müüki ja kasutamist mitmed seadused ja regulatsioonid, et tagada sõidukite turvalisus liikluses.

Rehvide hooldus ja vahetus

Tähelepanelik suhtumine rehvide hooldusse ja nende ajakohane vahetus tagavad sõiduohutuse ning säästavad pikas perspektiivis raha.

Regulaarne rehvide kontroll

Regulaarne rehvide kontroll on hädavajalik, et tagada sõiduki turvaline käitumine teel. Kontrollimise käigus tuleb jälgida rehvide mustrisügavust ja rõhku. Optimaalne mustrisügavus tagab parema haarduvuse ja lühema pidurdusmaa. Seadusega on ette nähtud minimaalne mustrisügavus sõiduautodele 1.6mm, kuid turvalisuse tagamiseks on soovitatav hoida seda üle 3mm.

  • Mustrisügavus: minimaalselt 1.6mm, eelistatult üle 3mm.
  • Rehvirõhk: jälgida tootja soovitusi.

Rehvivahetuse tähtsus

Rehvivahetus on vältimatu protseduur, mida tuleks teostada regulaarselt vastavalt rehvide kulumisele või hooajale. Suverehvid ja talverehvid on loodud vastu pidama erinevatele teeoludele, mistõttu nende õigeaegne vahetamine on kriitilise tähtsusega. Rehvivahetus peaks toimuma vähemalt kaks korda aastas: enne talve ja suve hooaega.

  • Talverehvid: vahetada hiljemalt oktoobris või temperatuuril alla +7°C.
  • Suverehvid: paigaldada temperatuuril üle +7°C.

Rehvide säilitamine

Rehvide korrektne säilitamine pikendab nende eluiga ja säilitab ohutusomadused. Rehvid tuleks hoiustada jahedas, kuivas ja pimedas ruumis, et vältida kahjulikku UV-kiirgust ja temperatuuri kõikumisi, mis võivad kiirendada rehvide vananemisprotsessi.

  • Säilitamine: hoida rehve jahedas, kuivas ja pimedas kohas.
  • Paigutus: virnastatud või riputatuna, et vältida deformatsiooni.

Veljed Ja rehvide ühilduvus

Oluline on teada, et iga rehvi ja velje kombinatsioon ei pruugi sobida iga sõiduki jaoks. Komponentide ühilduvus sõltub mitmest tegurist nagu koormus, ABS süsteemi olemasolu ja velje mõõtmed.

Rehvide paigaldamine velgedele

Rehvide paigaldamine velgedele nõuab täpsust ja arvestama peab velje ning rehvi mõõtmetega. Oluline on rehvide ja velgede täpne sobitamine, et tagada nii ohutus kui ka sõiduki hea juhitavus.

Sammud rehvi paigaldamiseks:

  1. Kontrolli rehvi ja velje suurust.
  2. Veendu, et rehvi kandevõime ja kiirusindeks vastab autole.

Komplektide sobivus

Velgede ja rehvide komplekti sobivuses mängib olulist rolli velgede laius ja läbimõõt. Kooskõla tagamiseks tuleb järgida autotootja etteantud spetsifikatsioone ja jälgida, et koormusindeks ning velgede paigaldusviis toetaks auto karakteristikuid ja ABS süsteemi.

Kriitilised näitajad komplekti valikul:

  • Koormus: Valitud rehvid peavad taluma auto kaalu ja koormust.
  • ABS süsteem: Veendu, et veljed sobivad kokku auto ABS süsteemiga.

Kokkuvõte

Kasutatud rehvid pakuvad tarbijatele taskukohast alternatiivi uutele rehvidele. Kvaliteeti silmas pidades on suur osa neist rehvidest hea mustrisügavusega, mis tagab ohutu sõidu.

Kliendid võivad eelistada kasutatud rehve mitmel põhjusel:

  • Rahaline kokkuhoid: Kasutatud rehvid on tunduvalt soodsamad kui uued rehvid.
  • Tootevalik: Valikut leidub eri mustrite ja suurustega rehvide seast, ühtlasi on pakkumises tippbrändid.
  • Jätkusuutlikkus: Taaskasutus vähendab keskkonnamõju ja toetab ringmajandust.

Kasutatud rehvidega seotud teadlik ostmine eeldab siiski teatud kontrolli. Ostjad peaksid kontrollima rehvide seisukorda, sh mustrisügavust ja vanust.

Erinevate pakkumiste uurimine ja vastavuste leidmine konkreetse sõiduki jaoks on tarbijale oluline samm. Tuleb arvestada, et kasutatud rehvid võivad vajada peatselt väljavahetamist, vastavalt nende järelejäänud mustrisügavusele ja üldisele seisukorrale.